CRITIQUES
14 poemes sonors sobre 14 poemes visuals de J. Sala
DIARI EL PAIS J.L. Garcia del Busto 4.8.1976
El mayor éxito correspondió a Balsach con un fondo musical intencionado y muy simple, servido desde la guitarra grabada a unos poemas gráficos proyectados en la pantalla en forma de diapositiva.
Música vironera
DIARI AVUI J. Casanovas 31.3.1977
Llorenç Balsach va sorprendre tothom amb una partitura curiosissima titulada Música vironera que vol representar una manera surreal i grotesca de descriure la gènesi d'una mosca... Vol fer una música grotesca, irònica i graciosa i ho assoleix de ple. Hi ha un ganxo evident.
De Caldetes a Moià
DIARI TELE/EXPRES J. Arnau 7.10.1978
La obra de Ll. Balsach De Caldetes a Moià tiene un notable sentido del humor, caracter desenfadado y una cierta originalidad creadora que no es tan remarcable por los efectos (bombillas que estallan, petardos que explotan, etc.) como por la agudeza y espontaneidad que demuestra la composición. Creo que fué lo más prometedor de la noche.
DIARI EL CORREO CATALAN F. Taverna-Bech 6.10.1978
De Caldetes a Moià de Balsach, pieza que, con una inteligente y eficaz disposición de "gags" humorísticos y, utilizando además giros de la musica popular con original sentido poético, demostró las múltiples posibilidades de la tendencia del actual "teatro-música".
DIARI LA VANGUARDIA X. Montsalvatge 6.10.1978
De Caldetes a Moià es por de pronto una música que tiene alegria, virtud infrecuente o inexistente en el arte de hoy. Alegría, ironía y festiva agudeza, con insólitas sorpresas sonoras... En conjunto se trata de un trabajo que tiene ganxo, que abunda en destellos de verdadera y novedosa creatividad; una realización prometedora y que nos invita a poner atención a la labor futura de Balsach. Su obra fué la más aplaudida de la noche.
Higiènica...!: Estomaca'l i Marxa
DIARI LA VANGUARDIA X. Montsalvatge 31.1.1979
Higiènica...!: Estomaca'l i Marxa resultó ser la obra más imaginativa, de una sugerente agudeza y variedad de efectos, de un positivo ímpetu rítmico y de una graciosa ironía que la libera de cualquier pretensión trascendentalista.
Dental
DIARIO DE MENORCA S. C. C 17.4.1979
Dental de Ll. Balsach nos muestra un mundo sonoro con un estilo dinámico, rítmico y armónico reveladores del mejor estilo de los nuevos tiempos.
Gran Copa Especial (Orquestra Ciutat de Barcelona)
DIARIO DE BARCELONA M. Valls 17.4.1980
Gran Copa Especial viene a ser como una macedonia musical, divertida y despreocupada, realizada con soltura y que por su espíritu, es probablemente la más inconformista dentro del panorama de obras presentadas dentro de la norma establecida de la modernidad. Desde luego y con razón, fué la más aplaudida.
DIARI EL CORREO CATALAN F. Taverna-Bech 18.4.1980
Llorenç Balsach, con su obra Gran Copa Especial logró entusiasmar al público.
DIARI LA VANGUARDIA X. Montsalvatge 17.4.1980
Gran Copa Especial es una partitura deliberadamente esotérica, llena de ingenio, de ironia y de un poder comunicativo directo como quedó demostrado pués obtuvo un éxito total refrendado por el entusiasmo del público.
DIARI AVUI J. Casanovas 17.4.1980
En quan a Llorenç Balsach, va ésser la sorpresa més destacada del programa perque va unir a la seva personalitat irònica i satírica una notable capacitat per a movilitzar l'orquestra amb aquest mateix fi.
CARTA MANUSCRITA DE Joan Brossa (1980)
...et felicito,..... un primer treball orquestral brillant i ple d'ironia. Bravo! El fum puja dret i la llibertat dringa en la millor de les terres. Endavant mentre la terra gira!
Gran Copa Especial (Orquestra Simfònica de Balears)
DIARI ULTIMA HORA (BALEARS). A. Miró 30.10.1993
El resultado de la obra es eminentemente dinámico, con una evolución macromelódica en la que destacan los juegos timbricos percusivos a los que somete al tutti orquestal, con un resultado final de gran atractivo.
REVISTA RITMO J. Carbonell ?. 1993
...desprende aún la frescura, la lozania y el vigor humorístico, entre corrosivo y festivo, que exhibía en el ya lejano año de su creación, 1979. En esta obra Balsach consigue un sorprendente ejercicio de eclecticismo desarrollado sin fisuras ni desequilibrios, desde un trabajo organizativo e instrumental pletórico de imaginación e innovadoramente personal.
Gran Copa Especial (versió piano a quatre mans)
DIARI EL PAIS F. Taverna Bech 7.3.1984
...poner de relieve la brillantez, la imaginativa y vigorosa personalidad creativa, así como el poder comunicativo que mostró la música sanamente irónica de Gran Copa Especial, de Llorenç Balsach.
Variacions per a 20 dits
DIARI LA VANGUARDIA X. Montsalvatge 6.5.1980
Balsach, lúdico y original como siempre.
Poema promiscu
DIARI EL CORREO CATALAN F. Taverna-Bech 24.11.1981
Poema Promiscu es quiza la mejor realización de Balsach, nos impresionó por el signo vivencial de su música y su personal planteamiento orquestal.
DIARIO DE BARCELONA M. Valls 24.11.1981
...Poema Promiscu se halla en esta linea internacional con el uso inteligente de reiteradas formulas rítmicas o melódicas que trata con gran desenfado tímbrico y cuyo empleo evoca un ligero influjo de las mejores páginas de Prokofiev.
Dues melodies distants
DIARI AVUI Doctor Scorpius 21.6.1983
...d'una originalitat antiefectista subtil i remarcable.
Suite Gàstrica
DIARIO DE LA JUVENTUD CUBANA H. Rozada 7.3.1984
....consta de seis partes muy bien entrelazadas, llena de colorido, que le imprimen un caracter a veces solemne y otras ligero, casi infantil.
REVISTA MUSICAL CATALANA F. Taverna-Bech (febrer 2004)
... i la Suite gàstrica, d'antològic desplegament irònic de Balsach
EL COMERCIO (BOLIVIA) Eduardo Terán 16.11.2006
Sin embargo, el punto álgido de la noche llegó con los movimientos de la "Suite gàstrica", del compositor contemporaneo Llorenç Balsach
Música-Màgica
DIARI ABC J. Codina 7.5.1992
La música de Balsach es inconfundible, fresca, naïf, timbricamente sugerente, llena de sorpresas.
Paralàlia de paralaues
DIARI ABC LL. T 16.6.1992
...portadora de un color que le dota de indudable personalidad e ironía.
Trio per a corda
DIARIO DE SABADELL J. Ache 26.12.1992
....obra una suggestiva revisió de la tonalitat.
EL PERIÓDICO L. Polanco 19.1.1996
... la obra de Balsach, la más seductora, creadora de ambientes lánguidos, paisajes exóticos originales
Visions grotesques (Orquestra Simfònica del Vallès)
DIARI DE MANRESA O. Perez 26.4.1993
...variat i eclèctic llenguatge musical estructurat sota una sòlida cohesió formal.
Visions grotesques (OBC)
CATALUNYA MÚSICA J. Casanoves 7.11.1994
..visions plenes d'humor germànic, indefinible, pura entelèquia del somriure seriós o de la serietat somrient. És aquesta obra una mena de rapsòdia lúdica plausiblement coreogràfica, música d'aire lliure, reiteradament valsejada, i a on podriem retrobar una damisela, un nen amb marinera i un globus mongolfier.
LA VANGUARDIA X. Montsalvatge 9.11.1994
Las Visions grotesques tienen el mérito —considerable en un autor joven— de no abusar de artificios extremistas lo que da a la difusas visiones atractivos acentos melódicos asimilables.
EL PERIODICO L. Polanco 6.11.1994
... están escritas con gracia y ritmos seductores
Tres palíndroms per a cor (Cor de cambra del Palau. Dir: Jordi Casas)
VILAWEB Màrius Serra? 13.3.2006
Balsach va anar més enllà a primers dels noranta, en compondre “Tres palíndroms per a cor” a partir de tres frases capicues del palindromista Carles Mani. La primera és “Argentina, la lluna anul·la la nit negra”. La gràcia és que quan les veus del cor la canten ho fan amb una frase musical també capicua. Segons el mateix Balsach en aquesta peça hi ha un total de 16 frases palindròmiques musicals diferents que canten les 4 veus simultàniament. El segon palíndrom és més recargolat: “Ara Sara ven pots STOP Isaura —la nora ase— va dir àrida: Ves Aaron a la rua si pots STOP Nevarà. Sara”. Déu n’hi do! És clar que si a la coral de Nou Barris a la qual pertany ma mare són capaços de cantar en llengües africanes no veig perquè no això. El tercer palíndrom fa “Ara l’ovni, ruta a Turín, volarà”. Tot i la castellanització a què Mani sotmeté Torí, la peça de Balsach llisca molt bé. Cada veu, després de cantar el palíndrom baixa mig to en la següent frase, d’idèntica melodia, i així fins baixar una octava. Amb això Balsach afirma voler recrear l’efecte Doppler. Com quan la sirena d’una ambulància sembla que canviï de to i en realitat només s’allunya.
Converses
LA VANGUARDIA. Jorge de Persia 24.1.2003
Tres pequeños movimientos plenos de color, de imágenes, con juego temático reiterativo que trabaja con muy buen resultado musical dando la palabra a distintos protagonistas; una obra consistente y para disfrutar, atributo extraño a la producción musical actual, con un final en un tono nostálgico.
Esguards musicals (alguns)
FB. Jordi Rossinyol 4.12.2022
L'obra d'en Balsach enllaçava quatre peces breus en un conjunt eclèctic ben fet. Hi planava un llenguatge poètic distès que anava més enllà de la música. Amagades entre sorpreses d'estil i maneres contraposades, amb clara despreocupació del compositor per si el discurs havia de ser discret o frapant, l'obra respirava naturalitat sense buscar ni defugir originalitat.
DISC EDA E9-1060 (Variacions per a 20 dits, De Caldetes a Moià, Música Vironera, Higiènica...!: Estomaca'l i Marxa, L'assassí Bagliatti, El cant de les arteries)
DIARIO DE MALLORCA A. Caimari 10.8.1980
...materiales sonoros de una inventiva extraordinaria muy habilmente combinados con todo el grupo instrumental, un mundo sonoro atractivo y bien construido.
REVISTA EL INSTRUMENTO MUSICAL A. Lewin-Richter 1980
Llorenç Balsach es un joven compositor que se caracteriza por su fino sentido de la ironía, llegando hasta un cierto sarcasmo. Cala hondo y como dice Mestres Quadreny: Balsach sabe lo que busca y como hallarlo. El resultado es una obra con un gran poder de comunicación, con un mensaje que el auditor puede percibir e interpretar de forma directa. Si en algún momento cualquiera de sus obras pareciera banal, examínese un poco y se observará que hay una intencionalidad muy bien expresada. Las obras de este disco, en su conjunto, resultan refrescantes y llenas de hallazgos.
DIARIO DE SABADELL J. Ripoll 17.7.1980
Es, realment, una veritable "obra oberta" que, si bé musicalment a vegades té algun deix de Stravinsky, de Bartok, de Berg, o mentalment de Breton i la seva colla, en conjunt esclata de llibertat autòctona. Música utòpica, potser, que vol fondre's amb el món.
REVISTA RITMO Ll. Barber 11.1980
Llorenç Balsach destaca con fuerza por su temprana y radical "otreidad". Una música que no especula, sino que arropa (por no decir qua amuebla), y que, preñada de connotaciones cultas (Satie, Les Six, Blancafort, etc.), se esfuerza por agradar, sin miedo a rozar "la coentor", el "kitch" más dulce y acaramelado.
DISC UM-A2 (Suite Gàstrica, Dues melodies distants, Música groga, Dos contes, Sis cançons breus, Lleu, L'arlequí -fragment-)
REVISTA EL INSTRUMENTO MUSICAL? A. Lewin-Richter ?-1983
Su obra se caracteriza por una gran frescura y una cierta rotura con los patrones tradicionales, sin necesariamente tacharlo de vanguardista pues sus recursos se mueven dentro de la tonalidad.... No podemos adscribir a Balsach a una determinada escuela, lo que habla mucho en su favor, su personalidad rebasa la posibilidad de encuadramientos; como deciamos antes se puede atisbar el espíritu de Satie...Dentro de la generación de jóvenes compositores catalanes Balsach es considerado un outsider.
REVISTA RITMO J. Manuel Berea ?-1983
Llorenç Balsach aparece como una figura muy caracterizada en el panorama de nuestra música más reciente, por cuanto trabaja en una dirección estética nada trillada, cual es la que incorpora el humor como supuesto esencial del acontecer musical, ....una personalidad llena de independencia e ingenio.
REVISTA MONTSALVAT J.G.P ?-1983
La música de Balsach es ingenua, espontánea y directa, sin excluir el adecuado y preciso dominio técnico.
DIARI EL PAIS M. Casals 18.6.1983
La música de Balsach remite a una gran diversidad de puntos, sin por ello poder definirla de ecléctica. No es fria, pero es lejana. No es fácil pero es simple. Se trata de un compositor que vive un tanto al margen del mundo más estrictamente musical, y que construye sus obras a partir de la fantasía.
DISC AH021 (Gran Copa Especial, Visions grotesques, Rondó, Ritmes d’Ultramar, Trio per a cordes, Música-Màgica)
DIARI DE SABADELL Jordi Joan 21.5.1997(?)
Pocs discos de música clàssica se senten amb tanta fruïció com aquest, que Balsach etiqueta com a música clàssica "grotesca i divertida"....
EL PERIÓDICO L. Polanco
Balsach es talentoso, tiene imaginación y evidente oficio. Me quedo con el trío porque el autor se desmelena y saca un gran partido a la brevedad de recursos. Balsach es un compositor catalán exportable.
REVISTA MÚSICAL CATALANA núm. 155 X. Casanoves-Danés
Aquest enregistrament satisfarà els nombrosos admiradors de Llorenç Balsach, tants com persones que han escoltat alguna de les seves obres en una sala de concerts. La seva música carregada d’ironia i amenitat no deixa indiferent, però cal dir que aquest humor i aquesta narrativa s’afegeixen a un perspicaç sentit de la forma i a la capacitat de vehicular les idees a través de la instrumentació i un ús plaent, però en absolut conformista, de la tonalitat.
RECORDS INTERNATIONAL CATALOGUE JANUARY 1998
Balsach is plainly a composer of considerable range, both of ambition and achievement. Gran Copa Especial suggests Sallinen trying to write West Side Story, while Visions Grotesques, the longest and most substantial work here, switches genres and vocabularies with disconcerting fluency, suggesting a series of tableaux or pictures in different styles such as one might encounter on a random stroll through an art gallery. Hints of early Schoenberg and Shostakovich, and a kaleidoscopic juxtaposition of styles make this a fascinating trip through the composer's psyche. The Rondó begins in a less tonally based style, but this is a ruse, and the piece soon finds its way and establishes a clearly defined melodic contour. The 2-piano works are uncomplicated Latin dances, harmonically appealing, and the chamber works are cogently argued and imbued with a strong element of fantasy.
MÚSICA Y EDUCACIÓN Junio 2000
Visions Grotesques viene a ser una música automática, en el sentido surrealista de la expresión; una colección de visiones grotescas puramente musicales y anímicas. Es una pieza que define perfectamente al autor, ya que contiene tanto los planteamientos campechanos que le son característicos, como el aire humorístico y melancólico que se desprende del título.
Entreacte (Música de film)
TÚRIA. Cris 18.3.1990
.... una de las mejores bandas sonoras originales que recordamos en el cine español.
AVUI. Miquel Porter 25.4.1989
... la banda de so està cuidadíssima, tant en la música com en els contrapunts de sorolls.
DISC CAVE-CANIS
Classes de música a la granja
BARCELONA REVIEW (Internet 2000)
Llorenç Balsach presentà les seves "Classes de música a la granja", un divetit i elaboradíssim enregistrament on la veu real de cabres, gallines i altres animals es conjuguen amb les harmonies senzilles, amb aire d'exercici, del seu piano. Cal dir que el resultat és força més agradable del que es podria esperar en un principi.
DISC UM104: Musiques per a veus, cordes i piano
AVUI. Màrius Serra 22.2.2006
El compositor Llorenç Balsach, un dels músics més apreciats en els circuits
de música culta, ha recollit les seves composicions per a veu en un CD anomenat
Músiques per a cordes, veus i piano. El disc és un petit miracle que
s’afegeix als quatre primers volums de la col·lecció Contemporanis de la
Mediterrània.
...
És un honor gaudir de l’humorisme melòdic de
Balsach.
EL PAIS (Quadern) Javier Pérez Senz 30.3.2006
La sarcàstica Suite Gàstrica, de 1979, tocada amb encert per la pianista Alicia Urreta, i les originals Sis cançons breus per a veu sense acompanyament, interpretades magistralment per la inoblidable Anna Ricci, il·lustren l'enginy, l'humor i la frescor expresiva d'un autor que no renúncia als aspectes lúdicas i melòdics per transmetre emocions.
REVISTA SCHERZO José Guerrero Martín Set 2006
Característica de la creación musical de Balsach es la búsqueda de la percepción emocional a través de un lenguaje directo, no especulativo, ni enrevesado, ni mucho menos ininteligible. El humor, el buen humor --que no es lo mismo--, la ironia, incluso una visión distante de la vida son características que podemos percibir en el compacto que nos ocupa.
VILAWEB. Màrius Serra? 13.3.2006
El compositor Llorenç Balsach, un dels músics catalans més apreciats en els circuits de música culta, ha recollit les seves composicions per a veu en un CD anomenat “Músiques per a cordes, veus i piano”. El disc, editat per la Fundació ACA a la mallorquina vila de Búger, és un petit miracle que s’afegeix als quatre primers volums de la col·lecció “Contemporanis de la Mediterrània”. Escoltar l’obra de Balsach sempre és estimulant. Més encara quan recupera alguns dels experiments formals més propers al joc verbal.... Balsach va anar més enllà a primers dels noranta, en compondre “Tres palíndroms per a cor” a partir de tres frases capicues del palindromista Carles Mani....encara una altra de les peces musicals de Balsach mereix comentari ludolingüístic: “Paralàlia de paraules” (1992). El músic explica que és fruit d’un encàrrec molt especial. Un concert per a veu i piano dedicat a l’humor en la música. Balsach va batejar la seva peça amb el nom d’una disfunció del llenguatge en què es barregen sons i es canvien síl·labes. El text de la seva “paralàlia” és una mera sopa de síl·labes sense cap significat ocult, proper al Jabberwocky de Lewis Carroll.
DISC ARS HARMONICA AH190: Classes de música a la granja. Música concreta
REVISTA MUSICA CATALANA. Josep Barcons Núm 285-Juliol 2008
... una de les contribucions més notables del nostre país a la història de la música concreta.
ARTE RADIOFÓNICO, José Iges
Con 'Clases de música en la granja' su autor realiza una parodia a un doble nivel: por un lado, asume la actitud formal de un típico programa de radio con un entrevistador y un invitado..., por otra los contenidos estrictamente musicales que muestra son claramente herederos de una tradición musical que va desde el Duetto de los gatos de Rossini hasta parte de la música instrumental del propio Balsach
DISC LA MÀ DE GUIDO LMG2166: Llorenç Balsach: Música coral
SONOGRAMA. Josep Bosch. 28/2/2021
En la seva música coral, Llorenç Balsach construeix un lligam natural de complexitat harmònica entre les veus, que esdevenen una representació de diverses seqüències significatives de la cançó. Són obres que mereixen conèixer-se, perquè mostren que hi ha un valor del so que va molt més enllà d’una esplèndida interpretació coral.
SINFONIA VIRTUAL.com. Joaquim Zueras 17/3/2021
La experiencia del oyente es curiosa, variopinta, desconcertante, sugerente y enriquecedora, pues uno puede percibie el sonido de un armonio, acordes de la polifonia sacra inglesa del siglo XX, cristales tornasolados y cambiantes...
FB. Jordi Rossinyol 8/6/2021
Les obres del disc giren a l'entorn d'una estètica personal, acurada i precisa. Escolto el joc entre acords consonants, evocadors d'harmonies complexes (de Debussy, del jazz) transformant-se amb ràpida suavitat (sempre amb ràpida/sorprenent suavitat) a través de dissonàncies cromàtiques.... Hi ha algunes de les obres del CD que cal contextualitzar per entendre la seva diversitat estètica, ja que ens remeten a estils força diferents, sempre acurats, sempre precisos, generalment oberts a una decidida divagació que defuig l'obra tancada, permissivitat sens dubte molt conscient que l'ubica sobretot per aquest motiu en un resultat del pensament actual. El compositor descarta anar collat per qualsevol mena d'acomplexament estètic, cosa que parla del sentit de recerca que el mou. Això ens obliga a estar atents i a esperar contínuament sorpreses harmòniques.
REVISTA MUSICAL CATALANA. Lluís Trullén. maig 2022
...cal recordar que Balsach és un dels grans teórics i estudiosos de l'harmonia del nostre país i que el seu llibre "Los fundamentos de las tensiones armónicas" ha esdevingut un referent sobre la teoria d'acords.... Un enregistrament imprescindible per gaudir de la creativitat, personalitat i enginy harmònic d'un dels nostres compositors més admirats.
LLIBRE LOS FUNDAMENTOS DE LAS TENSIONES ARMÓNICAS. Coedició BOILEAU I LMG MG454
SONOGRAMA. Marçal Borotau. 29/3/2017
Las cadencias y las resoluciones armónicas definen no solo el patrimonio
tonal, sino también las tensiones y distensiones en cualquier obra musical. Son
puntos de partida que Balsach utiliza para explicar nuevas hipótesis sobre la
complejidad de nuevas y funcionales resoluciones de las fundamentales.
El
autor defiende tanto la parte teórica como la práctica de las tensiones entre
acordes o sucesiones armónicas y las sensaciones que produce el constante
diálogo entre los harmónicos. Llorenç Balsach ha sabido plasmar y concentrar los
datos esenciales de los fundamentos armónicos en este esquemático libro y
comunicar sin ambigüedades su gran amor por la
música.